foto: Charlotte Girod
foto: Charlotte Girod
De Hongaarse cellist Örs Köszeghy won in 1999 de tweede prijs tijdens de zevende Hongaarse Nationale János Starker Competitie en was in 2001 finalist van de Internationale David Popper Cellocompetitie. Hij maakte opnames voor verschillende labels en werkte mee aan de documentaire 'The Secret of Boccherini' met cellist Anner Bijlsma, met wie hij intensief heeft samengewerkt.
Hij heeft een grote passie voor kamermuziek. Zo was hij oprichter van het strijktrio Trio Dumas, treedt hij op als cellist van het KLIF Kwartet en het klarinettrio Maneon Trio, geeft hij duoconcerten met violist Diet Tilanus en speelt hij sonaterecitals met pianist Daniël Kramer. Zijn interpretaties van solocellowerken uit de twintigste eeuw brachten hem naar vele belangrijke podia en festivals, van de Cello Biënnale Amsterdam tot het Huddersfield Contemporary Music Festival en het Béla Bartók Memorial House in Boedapest.
Hij werd in 1980 geboren in Boedapest. Zijn eerste diploma behaalde hij aan de Franz Liszt Academy of Music als student van Csaba Onczay. Vervolgens studeerde hij aan het Conservatorium van Amsterdam bij Dmitri Ferschtman, waar hij in 2006 zijn masterdiploma behaalde. Als zoon van een architect die ervan droomde componist te worden, componeerde hij zelf een aantal Kleine Stukken en volgde hij drie bijzonder inspirerende lessen bij Martijn Padding. Sinds 2009 is hij een vast lid van Amsterdam Sinfonietta.